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Pardonner, oublier, philosopher


Autore:

Gérard Bensussan


Titolo [Fr]:

Pardonner, oublier, philosopher


Title [Eng]:

Forgive, Forget, Philosophize


Data pubblicazione: 2022

Fascicolo: LXI - 2 anno: 2022/2 - pp. 49-58

Lingua: Francese

DOI: 10.1400/291055


Abstract [Fr]

Le texte examine la dimension temporelle active du pardon. D’abord en analysant et en pensant le rapport entre pardonner et oublier. Si l’on tient que l’oubli constitue performativement un pardon en tant qu’il efface radicalement l’offense, il est clair qu’il emporte avec lui le pardon lui-même. Si j’oublie, le pardon sera oublié dans l’oubli de l’offense. Mais si je n’oublie pas, comment pourrais-je pardonner? L’auteur revient sur trois pensées (Levinas, Rosenzweig, le Talmud) qui, chacune à sa façon, exclut le pardon de tout rapport duel de face à face avec l’autre homme et le circonscrit dans la justice entre tiers et la restauration d’un ordre commun. Il rappelle également l’importance de la thématisation nietzschéenne de l’oubli actif comme condition de toute action effective ainsi que la pensée hégélienne du spéculatif comme pardon généralisé dans un Oui réconciliateur.

Il considère enfin l’éventualité d’un impardonnable faisant exception à cet ensemble de règles de pensée -comme empêchement du temps à se temporaliser par l’oubli.


Mots-clefs : anamnèse, Aufhebung, justice, oubli, pardon.


Abstract [Eng]

The text examines the active temporal dimension of forgiveness. Firstly analysing and thinking the relationship between forgiving and forgetting. If we consider that forgetting is performatively a forgiveness as it radically erases the offence, it is clear that it carries away with it forgiveness itself. If I forget, forgiveness will be forgotten in forgetting the offence. But if I don’t forget, how could I forgive? The author returns upon three thoughts (Lévinas, Rosenzweig, le Talmud) that, each one in its own way, exclude forgiveness from any face to face duel relationship with the other man and confines it to justice between third parties and the restoration of a common order. He also recalls the importance of the Nietzschean theming of active forgiving as a condition of every effective action as well as the Hegelian thought of the speculative as generalised forgiveness in a reconciliatory Yes.

He finally considers the eventuality of an unforgivable as an exception of this set of thinking rules – as an impediment of time to temporalize itself by forgetting.


Keywords: anamnesis, Aufhebung, justice, forgetting, forgiveness.

 

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